Moet ik in 2023 op de Metaverse?

NL

Hands-on met de Meta Quest Pro in een virtuele werkomgeving

Hypes komen en gaan, nieuwe sociale netwerken groeien en verdwijnen, het is een verhaal dat we al decennia kennen. Een vraag die in veel marketing plannen voor 2023 beantwoord zal moeten worden is: moeten we investeren in de metaverse?

Ik kom meteen tot de essentie: als jouw strategie erin bestaat om altijd op het scherp van de snee mee te zijn met de nieuwste digitale technieken, dan moet je in 2023 minstens één metaverse experiment doen. Of toch op z’n minst iets proberen met VR (virtuele realiteit) of AR (augmented reality). Ben je een volger die ervoor kiest om er pas helemaal in te vliegen als een technologie of kanaal zich bewezen heeft, dan heb je nog wel een paar jaar de tijd om de kat uit de boom te kijken.

Nu die moeilijke vraag van de baan is wil ik graag een paar ervaringen delen. Over de voorbije maanden ben ik wat dieper in de virtuele wereld gedoken, en ik ben ook wat hands-on gaan experimenteren. De het meest immersief experiment was bij Meta, de zelfverklaarde leider van de metaverse.

Wat heb ik geleerd over Meta en de metaverse?

  1. Platform: Meta Horizon Worlds
    Meta Horizon Worlds is nog niet gelanceerd in België of Nederland (voorlopig enkel Frankrijk en Spanje in Europa), dus daar kan je alvast niet op gaan experimenteren. De vier “Demo’s” die ik zag in de Meta gebouwen waren geen echte metaverse demo’s maar applicaties op de Oculus VR/AR headset. Ooit moeten die applicaties deel worden van Meta Horizon Worlds maar nu nog niet dus. Met andere woorden, het platform Meta Horizon Worlds is er nog niet.

  2. Software
    De virtuele wereld heb ik dus niet kunnen testen maar wel de verschillende applicaties. De typische actie en sport games en de immersieve ervaringen die je in een VR wereld krijgt zijn hier niet anders dan in een ander game, dus niet veel nieuws onder de zon daar. Ik was wel geïntrigeerd door de ‘future of work’ demo. In een virtuele vergadering zitten kreeg plots toch een veel interessantere dimensie. Zelf je plekje kiezen, en het geluid (stemmen van andere mensen in de vergadering) dat zich aanpast, een coole vergaderplek (een strand als je dat wil) en een goed werkend interactief bord maken zo’n meeting al een pak beter dan het platte Zoom-scherm. En de eye-tracking waardoor ogen en wenkbrauwen van de avatars die van de deelnemer volgen lijkt een detail, maar in (virtuele) realiteit helpt dat echt de ervaring op een andere niveau brengen.

  3. Hardware
    De meeste demo’s werkten op een Oculus Quest 2, en daar zit je dus geen uren mee te werken in de metaverse. Mijn niet bepaald exotische bril past niet in een Quest 2, om maar iets te zeggen. Voor een game werkt dat wel, ook de controllers werken goed. Maar de Oculus Quest Pro (€ 1800!) is dan weer een pak beter en bijvoorbeeld perfect bruikbaar met een bril. Mijn handen werden onmiddellijk herkend, klikken vraagt wat oefening maar de controllers werken dan weer zeer goed. Geef het nog een jaar of twee en die dingen worden betaalbaar en nog beter, en dan hebben we er allemaal eentje op ons bureau liggen.
    Er was ook een demo modelletje van de Ray-Ban Stories, een klassieke Ray-Ban met wat dikkere armen die een camera (foto/video) en micro/luidsprekers bevatten. Op zich kan dat ding niet veel, maar het geeft wel een idee hoe een metaverse bril er in de toekomst zou kunnen gaan uit zien.

Conclusie: Plezant speelgoed, we zijn er nog niet en de moeilijkste vragen moeten nog komen. Met name: hoe gaan die virtuele werelden omgaan met menselijke vraagstukken zoals privacy, gendergelijkheid, geweld (fysiek en verbaal), propaganda, etc. In mijn gedachten zie ik een metaverse-twitter in Musk-stijl met extreem ‘geanimeerde’ discusies … benieuwd wat dat gaat geven. Of wordt het een Zuck-dictatuur?

Previous
Previous

Should I invest in the metaverse in 2023?

Next
Next

Wat beïnvloedt de website conversie?