Wat beïnvloedt de website conversie?

NL

Sinds de lancering van mijn eerste marketingboek in 2012 heb ik het gedrag van klanten tijdens de volledige customer journey bestudeerd. Eén ding werd snel duidelijk: de cyclus die een klant doorloopt, van het ontdekken van een behoefte, over het verkennen van mogelijke antwoorden op die behoefte, het beslissen wat en waar te kopen en het uiteindelijk genieten van het product of de dienst, is geen goede leidraad voor het stellen van marketingprioriteiten.

Het brandpunt van uw marketingstrategie is het conversiemoment, het moment waarop de klant besluit met u in zee te gaan. Dat is dus de fase waar u het best start met het verfijnen en implementeren van uw strategie. Om een beter beeld te krijgen wat succes bepaalt op het conversie moment heb ik hiervoor een parameter model ontwikkeld.

In een digitale context, en zeker in e-commerce, is dit conversiemoment het onderwerp van talloze studies en blogposts. Ik heb er veel gelezen en mijn persoonlijke ervaring met bedrijven waarmee ik in de loop der jaren heb samengewerkt, toegevoegd. Wat mij opviel is dat de meest populaire publicaties gaan over hoe design en UX de conversie kunnen stimuleren. Dat is uiteraard een belangrijk deel van het verhaal, maar er is veel meer van invloed op de vraag of iemand al dan niet besluit iets van je te kopen.

Om mijn gedachten over dit onderwerp te structureren, ben ik begonnen met het opstellen van een parameter model rond conversie. Een inventarisatie van factoren (parameters) die van invloed zijn op online verkoop of lead generatie. Het is een werk in uitvoering en zal zich in de loop der tijd blijven evolueren. Deze eerste versie is echter een waardevolle inspiratiebron gebleken voor mensen die in marketing werken, dus heb ik besloten het open te stellen voor input en discussie.

Hieronder vind je het model in een Miro-bord, en het staat open voor commentaar. Dus kijk er naar, gebruik het in je voordeel en voeg opmerkingen, meningen, ideeën, inhoud, links, etc toe. Ik zal die dan verwerken en te integreren in bijgewerkte versies.

Abonneer je via deze link voor updates en ik stuur je een kort bericht wanneer ik een grote verandering heb doorgevoerd.

Previous
Previous

Moet ik in 2023 op de Metaverse?

Next
Next

What influences website conversion?